Winterse maaltijdsalade – PDS proof

Winterse maaltijdsalade – PDS proof

Salades alleen voor in de zomer? No way!

Ook in de winter zijn salades als lunch of diner een super goed idee! Met een winterse twist past het perfect in dit seizoen.

Wist je trouwens dat een salade pas een maaltijdsalade is als er iets van eiwit (vis, vlees, ei of kaas) en iets van koolhydraten (aardappel, brood of pasta) bij zit?

De winterse groenten die je in een salade kan gebruiken zijn:

Andijvie, boerenkool, chinese kool, knolselderij, koolraap, koolrabi, pastinaak, pompoen, postelein, rapen, radijs, rettich, rode biet, rode kool, savooie/groene kool, spinazie, spitskool, spruitjes, ui, veldsla, venkel, winterpeen, winterpostelein, witlof, witte kool, zoete aardappel.

Eigenlijk zijn (bijna) alle andere groentes wel verkrijgbaar vanuit kassen en import. Dit is alleen niet altijd zo duurzaam en milieuvriendelijk als lokale seizoensproducten.

LET OP bij een Prikkelbare darm! Niet al deze groentes zijn FODMaP-vrij! Zie verderop het recept voor de PDS-proof salade.

Veel van deze seizoensgroentes zijn een beetje onhandig voor een salade. Kolen en wortels hebben wat bewerking nodig. Dit is minder gemakkelijk dan de slasoorten in de zomer. Daarom raad ik deze vriend aan, om de hardere groentes te temmen!
Met een rasp, mandoline, dunschiller of andere snijder maak je er iets moois van.

Extra tip: In de donkere dagen krijgen we te weinig zonlicht om vitamine D aan te maken. Dit gebeurt in onze huid bij voldoende UV-straling!
Geweldige vitamine D bronnen om aan je salade toe te voegen zijn (jawel) shii-take paddestoelen en vette vissoorten zoals paling, ansjovis, haring, zalm en makreel. Het zonnetje in huis dus!

NOG lekkerder: voeg fruit toe aan je salade, heerlijk! In de winter kan dat een appel, mandarijn, een peer of sinaasappel zijn.

Recept voor 2 personen
Kleurrijke wintersalade met makreel. Fodmap vrij en koolhydraat arm.

– Als je niet van vis houdt vervang je de makreel gewoon voor iets anders (bijv hüttenkäse of kipfilet) –

Ingrediënten:
– 1 grote winterpeen (of voorgesneden wortelrasp/julienne)
– Andijvie
– Chinese kool
– 6 radijsjes
– 1 sinaasappel
– 5 hele walnoten (of 10 gepelde halfjes)
– 130 gr makreel (eventueel gefileerd voor het gemak)
– 1 bos peterselie

Voor de dressing:
– Oliesoort naar wens (Tip: Tarwekiemolie bevat veel vitamine E!)
– Citroen
– Grove mosterd
– Verse gember

Materialen:
– Grote snijplank en koksmes
– Rasp, juliennesnijder, spirellisnijder, mandoline of keukenmachine om groentes mee fijn te snijden
– Grote mengkom/schaal
– Klein schaaltje en vorkje voor de dressing

Maak als eerst de dressing: Rasp een blokje gember heel fijn. Knijp het sap uit in een schaaltje waar je de dressing in gaat maken. Voeg hier een eetlepel citroensap, een eetlepel olie en een halve eetlepel grove mosterd aan toe.
Lees hier meer over dressings.

Zet alvast de mengkom klaar voor de fijngesneden groenten: Rasp 1 grote winterpeen in dunne lange slierten. Een beetje extra citroensap over de wortelrasp voorkomt verkleuring (oxidatie).
Neem 6 radijsjes en snijd ze kleiner. Maak er bijvoorbeeld partjes, plakjes, reepjes of rasp van. Haal 5 bladeren van de stronk Chinese kool, en spoel ze af. Snijd de koolbladeren in dunne reepjes. Tip: wil je lange sliertjes? Snijd het blad dan in de lengte.
Haal ook van de andijvie 5 grote bladeren, en was ze goed. Pluk mooie stukjes van de bladeren en meng als laatst de dressing door al deze groenten.

Pel 1 sinaasappel en snijd die in mooie ronde schijven of snijd van de losse partjes kleine stukjes.

Leg de salade alvast mooi op borden of schalen. Haal het vlees van de makreel en leg dit boven op de salade. Neem ongeveer 65 gram makreel per persoon.
Versnipper de peterselie ragfijn en strooi dit samen met de walnoten (in stukjes) over de salades als finishing touch.

Eet smakelijk!

 

Check welke groenten en fruitsoorten je deze maand kan gebruiken in de mobile app of online op:

https://groentefruit.milieucentraal.nl/

Ook vissoorten zijn seizoensgebonden:

https://www.kokswereld.nl/productkalender.html

×
×

Cart