Vegan en fodmapvrije couscous

Vegan en fodmapvrije couscous

Yes, we hebben couscous gevonden die fodmapvrij is! Dit veganistisch gerecht maakte ik er thuis van en wil ik met jullie delen…

Ingrediënten voor 2 personen:
– 200 a 250 gram tofu
– 1 eetlepel sojasaus
– 1 bos koriander
– Gember, ter grootte van een duim
– 250 gram wortels
– 200 gram Chinese kool
– 250 ml fruitige witte wijn
– 150 gram maiscouscous (ongekookt)
– 1 eetlepel Maizena express
– Zout en peper

Materialen:
1 pan (voor de groentes)
1 koekenpan (voor de tofu)
1 hoge pan (voor de couscous)
Fijne rasp
Koksmes
Snijplank
1 Mengkom
Grote vork

Bereidingswijze:

Tofu met geraspte gember, sojasaus en fijngehakte koriander.
  • Snijd de tofu in dubbelsteentjes en doe die in een kom. Voeg 1 eetlepel sojasaus, geraspte gember en fijngesneden koriander aan de tofu toe en meng dit door elkaar. Tip: leg er een bord op en hussel de marinade door de tofu. Laat even staan.
  • Snijd de wortel in kleine blokjes en de chinese kool in kleine stukken. Stoof de gesneden groenten met een laagje water en 150 ml wijn, op middelmatig vuur met het deksel op de pan. Houd de groenten beetgaar.
  • Strooi 1 eetlepel maizena over de groenten en houd dit al roerend aan de kook voor maximaal 1 minuut. Voeg naar behoefte meer maizena toe als je de saus verder wilt indikken. Neem de pan met de groentes van het vuur.
  • Bak de tofu in de koekenpan met olie goudbruin, met af en toe husselen. 
  • Doe de maiscouscous in de kom waar de tofu in zat en giet daar kokend water over tot de couscous nét onder water staat. Laat het 3 minuten wellen tot al het water is opgenomen. 
Fijngesneden wortel en Chinese kool.
  • Voeg de uitgebakken blokjes tofu toe in de pan bij de groentes. Je kunt er ook voor kiezen om het er bovenop te serveren op het bord om de gebakken tofu crispy te houden.
  • Gebruik voor de couscous de roestvrijstalen hoge pan en verwarm hier op middel-hoog vuur 2 eetlepels olie in. Voeg de geweekte couscous toe als de olie warm is en roer direct de korreltjes continu met een vork los voor 4 a 5 minuten, totdat het smeuïg is maar niet meer plakt. Breng het op smaak met peper en zout.
  • Serveer de couscous op bord en verdeel de groenten en tofu er bovenop. Versnijd of pluk de rest van het bosje koriander om bovenop het gerecht te strooien.

Eet smakelijk!
Post een foto van jouw versie op social media en tag Caras Voeding. Ik ben benieuwd naar jullie gerecht.

Vegan, fodmapvrije maiscouscous met een groentenstoof.
Eet smakelijk!
×