3 dingen doe je moet weten om diabetes te voorkomen

3 dingen doe je moet weten om diabetes te voorkomen

Door vooral niet genoeg te bewegen en veel koolhydraten en suikers te eten wordt er een systeem in het lichaam overbelast: het systeem van bloedglucose en het hormoon insuline.

Korte uitleg over dit systeem: Suikers en koolhydraten uit het eten verhogen de bloedsuikerspiegel. Die suikers in het bloed mogen niet te hoog worden. Tussen de 4 en 8 is goed. Daar is insuline voor om de suikers uit het bloed te halen en op te ruimen. Zonder dit hormoon kan suiker nergens heen en blijft het in de bloedbaan. Insuline brengt het naar de suikervoorraad in de lever en in de spieren, en maakt er vet van als tweede back-up.

Het is niet de bedoeling dat insuline continue actief is. Na jaren van overbelasting slaat het systeem tilt en ontstaat er diabetes type 2. Dit kan al op jonge leeftijd ontstaan.

Lees hier de belangrijkste tips om overbelasting te voorkomen!

Onze 3 hacks voor voeding en beweging tegen Diabetes:

1. Eet minder koolhydraten

Ja, je leest dit goed: Koolhydraten zijn niets anders dan suikers. Stel je een ketting van paperclips voor van 2 meter lang: de ketting is een koolhydraat (= zetmeel) en elke paperclip is een suiker (= glucose).
De spijsvertering maakt van koolhydraten losse suikers. Pas als het een suiker is kan het door de darm worden opgenomen het bloed in: bloedsuiker dus!

– Skip eens brood of brinta als ontbijt en neem een schaal kwark met fruit en noten.
– Skip eens brood als lunch en neem een maaltijdsalade zonder pasta, aardappel of croutons
– Skip eens de rijst of aardappels bij het avondeten en neem groenten en peulvruchten of vlees als basis van de maaltijd.

2. Beweeg meer

Met beweging omzeil je insuline! De spiercellen kunnen suikers opnemen zonder insuline als de spier in beweging is. Een actieve spier zet dus zelf een luikje open die suikers naar binnen sluist om die te verbranden.
Neem altijd de trap in plaats van de roltrap of lift, pak de fiets in plaats van de metro, doe net alsof je een hond hebt en maak een wandeling na het eten.

Zo kan een diabetespatiënt de bloedsuikers naar beneden brengen door simpelweg te bewegen.
Een praktijkvoorbeeld: Mw had een bloedsuiker van 14. Na een goeie wandeling was haar bloedsuiker gedaald naar 8,7.

3. Hoe meer vezels hoe beter

Vezels vertragen de vertering van koolhydraten naar suikers, waardoor de suikers niet allemaal in 1 keer kunnen worden opgenomen. Vezels verminderen dus pieken in de bloedsuikerspiegel. Als je iets eet waar koolhydraten in zitten, kies dan altijd voor de volkorenversie. Denk aan volkorenbrood, zilvervliesrijst en vezelrijk knäckebröd. Er is 1 nadeel: Koolhydraten en vezels zitten vaak in dezelfde voeding. Vaak: dus niet altijd.

Dit zijn voedingsmiddelen met weinig koolhydraten en veel vezels:
– Groenten
– Rauwkost
– Noten
– Zaden
– Pitten
– Kruiden

Nog een voordeel: Je darmen zullen je dankbaar zijn, want gezonde darmbacteriestammen groeien op vezels en het helpt de stoelgang vooruit.

Je hebt zelf de touwtjes in handen: Dia BEAT it!

×
×

Cart